Publieksparticipatie
De Kunsthal heeft inmiddels een jarenlange ervaring opgebouwd met het actief betrekken van haar publiek bij het tentoonstellingsprogramma. Ook in 2016 zijn er weer diverse vormen van publieksparticipatie georganiseerd, waarbij het experiment niet werd geschuwd.
Tijdens de All you can Art Summerschool krijgen jongeren en kunstenaars in de zomer totale experimentele vrijheid in de Kunsthal om te werken en te leren. Er is voortdurend reuring op zaal en het publiek kan met kunstenaars in gesprek en deelnemen aan bepaalde programma-onderdelen. Daarnaast creëren kunstenaars David Bade en Tirzo Martha, in samenwerking met Sculpture International Rotterdam en BKOR (programma’s van CBK Rotterdam) met participanten, een nieuw werk voor Uproot Rotterdam, het pop-up beeldenpark in het Museumpark. De studenten leren omgaan met het werken op een specifieke locatie, de betrokkenheid van publiek bij de totstandkoming van een kunstwerk, en bewustwording over de keuze voor vrij versus commercieel werk.
Tijdens de Summerschool is samengewerkt met verschillende organisaties en publieksdoelgroepen. Theater Maatwerk, voor mensen met een beperking en een passie voor theater, heeft meegewerkt aan de praalwagen voor het Zomercarnaval.
Leerlingen van het Olympiacollege (VMBO) hebben in het Atelier van de tentoonstelling All you can Art en op locatie meegewerkt aan het kunstwerk ‘Laman ta duna laman ta tuma’ (de zee geeft de zee neemt) van David Bade en Tirzo Martha. Dit werk is voor het Uproot Beeldenpark ‘aangemeerd’ in het Museumpark.
Tijdens een van de laatste edities van De Derde Dinsdag hebben David Bade en Tirzo Martha in het Vroesenpark voor publiek een presentatie gegeven over het IBB en All you can Art.
Voor professionals en publiek zijn er twee Denktanks georganiseerd die ingingen op de toekomst van het bijzondere kunstonderwijs en kunst als sociale praktijk. Vanuit de context van Instituto Buena Bista delen David Bade en Tirzo Martha hun vragen en visie in wisselwerking met de expertise van de genodigden maar ook vanuit het publiek. De DenkTanks vinden midden in de tentoonstelling plaats zodat iedereen aan kan sluiten en ervaringen uit kan wisselen met specialisten en betrokkenen van kunst en onderwijs.
Op 19 augustus is de Summerschool feestelijk afgerond in de Kunsthal met voor alle trotse jongeren een diploma-uitreiking en een eindpresentatie. Bezoekers zijn continu getuige van de activiteiten en kunnen aan bepaalde onderdelen deelnemen. Ook Jet Bussemaker, demissionair minister van OCW, en Birgit Donker, directeur Mondriaan Fonds, bezochten All you can Art in de Kunsthal én Instituto Buena Bista op Curaçao om zich te verdiepen in deze kunstonderwijsaanpak. Het online verslag over de Summerschool is te bekijken op de website. Lees hier het online verslag van de Summerschool.
Latin life sundays in museumpark
Negen zondagen, van 3 juli tot en met 28 augustus, organiseert de Kunsthal in het kader van Rotterdam Xpanded ter gelegenheid van de Botero tentoonstelling Latin Life Sundays. Het Kunsthalpubliek wordt uitgenodigd om na het bezoek aan de tentoonstelling deel te nemen aan een gevarieerd programma met muziek, dans, eten & cocktails, theater, circus en poëzie in de Kunsthal en in het Museumpark. Trompettiste Maite Hontelé en Amigos doen de kick-off tijdens North Sea Round Town, waarna een spectaculair salsa event losbarst. Tijdens de Latin Life Sundays zijn er swingende optredens van de Salsability Club en Cuartito Azul.
Bezoekers kunnen zelf dansen en basispassen leren onder aanmoediging van dansers van de Salsability Club. De Grote Hulashow met fantastisch hoepelspektakel is van de partij evenals Circus Rotjeknor voor de jonge ‘acrobaatjes’.
Het mooie weer maakt iedere zondag tot een groot succes! Publieksonderzoek laat zien dat 50% van de bezoekers expliciet op Latin Life Sundays afkomt. Lees hier het online verslag en de foto’s van de zondagen.
Green Screen ‘Model for a moment’
Van grote meerwaarde voor het publiek was de speciale ‘green screen’ installatie, die dankzij de steun van hoofdsponsor ING gedurende de hele looptijd van de tentoonstelling in gebruik was. Het feit dat bezoekers, na het zien van de tentoonstelling, ook zelf een ‘Model for a Moment’ ervaring konden beleven, gaf een extra dimensie aan het bezoek en een grote en opvallende zichtbaarheid van de tentoonstelling – en ING – op social media. Het resultaat na 5 maanden: 7.675 (!) vrolijke, serieuze, grappige, ontroerende en gekke portretten van bezoekers die alleen, in familieverband of met vrienden/vriendinnen op bezoek in de Kunsthal waren. Man en vrouw, jong en oud.
Voor de Kunsthal was dit resultaat een eye-opener: nooit eerder is de diversiteit van ons publiek, tegelijk aanwezig in de Kunsthal door de contrastrijke programmering, zo duidelijk in beeld gebracht!
Lees minder