Marketing en media
Door de grote diversiteit aan tentoonstellingen in de afgelopen drieëntwintig jaar heeft de Kunsthal veel expertise opgebouwd in het overbrengen van haar programma aan een breed publiek. De Kunsthal beschikt over een uitgebreid relatienetwerk van perscontacten en publieksgroepen. De inhoudelijke kwaliteit van een tentoonstelling is leidend in de marketingstrategie. Unieke collecties, bruiklenen van topstukken en bijzondere reizende tentoonstellingen zijn van groot belang om een breed publiek aan te trekken. Ook samenwerkingsverbanden met diverse partners om een tentoonstelling sterker te positioneren en nieuwe mogelijkheden te benutten speelt een belangrijke rol bij de marketing van een hoofdtentoonstelling.
Mediabereik en free publicity
In 2016 is de Kunsthal enorm veel in de media geweest. Veel in de nationale en ongekend veel in de internationale media. Met name de Peter Lindbergh tentoonstelling en het rijk geïllustreerde boek van uitgeverij TASCHEN hebben ongekende media-aandacht gekregen in print, online en radio/TV. Televisieploegen uit Duitsland, Engeland, Frankrijk en Spanje komen naar de perspreview van de tentoonstelling voor een interview met Peter Lindbergh. Ook Nederlandse media zoals RTL Boulevard, RTL Nieuws, AvroTros, Koffietijd, RTV Rijnmond en OPEN Rotterdam besteden ruim aandacht aan Lindbergh.
Talrijke interviews en artikelen verschijnen in kranten, tijdschriften, nieuws- en lifestyle media in de ons omringende landen als Frankrijk, België, Duitsland, Polen, Italië en Griekenland tot ver daarbuiten, in de USA, China, Brazilië en Chili. Van El País, The Guardian, New York Style Magazine, The Telegraph, Artforum en i-D Magazine tot Harper’s Bazaar, Vogue, Numeró en PHOTO MAGAZINE.
Ook de andere hoofdtentoonstellingen ‘Philippe Halsman’ ,‘The Museum of Everything’, ‘Botero. Celebrate Life!’ en ‘Making Africa’ halen zonder uitzondering de landelijke en internationale media, van Mexico en Roemenië tot de Verenigde Staten en de Antillen. De kleinere tentoonstellingen waaronder de rechtbanktekeningen van Chris Roodbeen en ‘Beelder… van J.A. Deelder’ zijn met opvallend grote spreads in media als de Telegraaf, AD, NRC Handelsblad en Trouw uitgekomen.
Emily Ansenk is in 2016 in verschillende media verschenen. In het mei-nummer van SPOOR Magazine in de rubriek ‘Favoriete kunstwerken van’ (oplage 1,2 miljoen) ter gelegenheid van ‘The Museum of Everything’, in het Harpers Bazaar ‘Women of the Year’ decembernummer met complete styling en exclusieve fotoshoot in de Kunsthal en in de Elsevier in het kader van topvrouwen in Nederland. Mediapartners Kunstschrift en Vogue Nederland zijn beiden in 2016 uitgekomen met een speciale editie gekoppeld aan een Kunsthaltentoonstelling. Kunstschrift kwam uit met een special over outsider art, en Vogue met een speciale oktobereditie met Lara Stone op de cover gefotografeerd door Peter Lindbergh inclusief uitgebreide reportage van Lindberghs fotoshoot in de haven.
In totaal is de Kunsthal in 2016 in de (print en online) media aanwezig met een nationale mediawaarde van circa 4 miljoen en een internationale mediawaarde van circa 8 miljoen.
Kortingsacties
Naast de golf aan free publicity die de Kunsthal weet te genereren door zichtbaarheid in de stad, zijn regionaal en landelijk verschillende kortingsacties en arrangementen met partijen ontwikkeld. In 2016 is er bewust voor gekozen om selectief te zijn met het aantal kortingsacties en de formulering ervan met als doel het gemiddelde entreetarief te behouden. Dit jaar kwamen via Rotterdamse kortingsacties met onder meer Diergaarde Blijdorp, Euromast, Nationale-Nederlanden, Museumparkticket, Ooievaarspas en Rotterdam Welcome Card ruim 1.500 bezoekers naar de Kunsthal. Landelijke acties met onder andere de BankGiro Loterij, SPOOR Magazine en Holland Pass brengen ruim 1.600 bezoekers op de been. De BankGiro Loterij VIP kaart is een recente kortingskaart voor deelnemers aan de BankGiro Loterij, waarmee in 2016 2.248 bezoekers naar de Kunsthal kwamen.