Een eigenzinnig instituut in Nederland
De Kunsthal Rotterdam is een bijzondere culturele instelling, in een iconisch gebouw met een verrassend aanbod van tentoonstellingen en evenementen voor een breed publiek. Een bijzondere culturele instelling omdat het geen eigen collectie bezit en dus in strikte zin geen museum is, maar wel museale tentoonstellingen maakt en organiseert. Daarbij gebruikt zij haar vrijheid om met grote creativiteit op een eigentijdse manier breed en spannend te programmeren met een publieksgerichte aanpak, als ware zij een ‘toverdoos’.
Van hoge kunst tot populaire onderwerpen
Het iconische gebouw is in 1992 ontworpen door Nederlands beroemdste architect Rem Koolhaas als een Palais des Festivals, een ontmoetingsplaats voor kunst en cultuur. In de circa 21 tentoonstellingen per jaar zijn veel disciplines gelijktijdig vertegenwoordigd: beeldende kunst, hedendaagse kunst en design, fotografie, lifestyle, mode, architectuur en cultuurhistorie. De bewezen laagdrempeligheid van de Kunsthal in combinatie met de grote verscheidenheid aan onderwerpen, van hoge kunst tot populaire onderwerpen, onderstreept haar maatschappelijke relevantie.
De kracht van samenwerken
Door samen te werken met een breed scala aan (culturele) instellingen, musea, kunstenaars en bedrijven in binnen- en buitenland zijn jaarlijks prestigieuze tentoonstellingen, nog onbekende oeuvres, intieme presentaties en onverwachte thematentoonstellingen in de Kunsthal te zien. Grote namen naast bijzondere ontdekkingen, van een hoge kwaliteit en met ruimte voor de actualiteit en het persoonlijke verhaal. De Kunsthal biedt hierbij een podium en richt de spotlights op haar partners. Nieuw is de opzet om tot een continu-programmering voor de Kunsthal als Palais des Festivals te komen. Samen met vaste culturele partners steken we in op duurzame samenwerking met inhoudelijke activiteiten met meer spin-off, en met incidentele partners spelen we in op de actualiteit en het experiment.
Publieksgerichte culturele smaakmaker
De Kunsthal bereikt een breed (en vaak ook nieuw) publiek door het diverse en rijke aanbod van tentoonstellingen gelijktijdig gecombineerd en afwisselend gebracht in hoge omloopsnelheid, uitgevoerd door een klein en efficiënt team. Een programma dat inspeelt op specifieke doelgroepen, aanvullende randprogrammering, speciale evenementen, sterke marketing en ‘branding’. De missie van de Kunsthal is te omschrijven als: een publieksgerichte culturele smaakmaker met internationale allure die haar ultieme vrijheid van programmeren aanwendt om een breed en veelal nieuw publiek kennis te laten maken met kunst, cultuur en maatschappij.
De Kunsthal is onderscheidend
De Kunsthal onderscheidt zich onder meer van andere instellingen in Nederland door haar continu programmering van steeds wisselende en diverse tentoonstellingen. Het gelijktijdige aanbod van sterk uiteenlopende tentoonstellingen, elk appellerend aan een andere doelgroep, is nergens in Nederland zo groot als in de Kunsthal. En dat geldt ook voor de diversiteit in doelgroepen. De Kunsthal is een instelling die tegelijkertijd kunstliefhebbers, fashionista’s, historisch geïnteresseerden, designfans en jongeren bedient en hen elkaar laat ontmoeten. De Kunsthal is ook onderscheidend en herkenbaar in haar uitingen.
Strategie
Om een relevant instituut te blijven dat meerwaarde biedt aan de stad, in de regio en ver daarbuiten zet de Kunsthal in op speerpunten zoals haar gebouw als architectonisch icoon met een functie als cultureel Palais des Festivals. Daarnaast versterkt de Kunsthal haar rol als ontwikkelaar, producent, innovator en cultureel ondernemer. In 2016 heeft de Kunsthal als team de tijd genomen om haar strategie voor de komende vijf jaren uit te werken en op afdelingsniveau aan te laten sluiten. Daarbij is er gekozen voor een meer strategie geleide organisatie met de nadruk op participatie, betrokkenheid, stewardship, beleving en ervaring. Dit zijn belangrijke toevoegingen aan het reeds bestaande culturele ondernemerschap van de Kunsthal.
Het merk Kunsthal
De tijd is rijp om het merk Kunsthal, dat behoort tot de twintig sterkste museummerken van Nederland, wereldwijd te verspreiden. De Kunsthal beschikt immers over de juiste contacten, originele ideeën en de handelsgeest om een goed product in de markt te zetten. Een uitdaging ligt in het feit dat er geen eigen collectie is waaruit geput kan worden. Door internationale contacten te intensiveren en in te zetten op bijzondere collecties en kunstenaars, streeft de Kunsthal in samenwerking met verzamelaars en gastcuratoren naar het produceren van reizende tentoonstellingen als onderdeel van haar businessmodel. De expertise en het netwerk is ruimschoots in het team aanwezig, aangezien de Kunsthal voor grote tentoonstellingen eerder nauw samenwerkte met gerenommeerde internationale instellingen.
De Kunsthal als producent
De Kunsthal heeft zich als geliefd en sterk merk internationaal geprofileerd met de reizende toptentoonstelling van Peter Lindbergh. Het feit dat we twee grote internationale sponsors (Swarovski en Marc O’Polo) aan de tentoonstelling hebben weten te binden, is uniek te noemen. De wereldpremière van de tentoonstelling over de befaamde (mode)fotograaf Peter Lindbergh was groots in vele opzichten. De komst van maar liefst tien wereldberoemde topmodellen naar de opening in de Kunsthal, events in de stad met dans, mode en fotografie, een bliksembezoek van Tina Turner en twee overvolle ‘booksignings’ lokte nationale en internationale pers in grote getalen naar Rotterdam. De tentoonstelling reist in 2017 verder naar de Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung in München en naar Palazzo di Venaria Reale in Turijn.