Kunsthal partnership
De Kunsthal is altijd actief op zoek naar betrokken fondsen, enthousiaste particulieren en actieve bedrijven die het – door een donatie – mogelijk maken, ogenschijnlijk onbereikbare tentoonstellingen en topkunstenaars naar Rotterdam te halen. Ook in 2016 hebben vele donateurs, fondsen en sponsoren de verschillende projecten van de Kunsthal op genereuze wijze gesteund. Wij zijn hen zeer erkentelijk voor hun financiële steun, waardoor de Kunsthal het ambitieuze programma heeft kunnen realiseren.
Voor een overzicht verwijzen we graag naar De kracht van samenwerken waar alle betrokken partners van 2016 vermeld staan. Het supportersprogramma van de Kunsthal bestaat uit de Kunsthal Vrienden en de Kunsthal Cirkel voor betrokken particulieren. Voor geëngageerde bedrijven, die bij de Kunsthal betrokken willen zijn, bestaat de Kunsthal Zakenkring en het Kunsthal Ambassadeurschap.
Samenwerking met sponsoren
Inhoudelijke samenwerkingen zijn het meest impactvol, en in 2016 heeft de Kunsthal opnieuw samen met haar partners grote prestaties geleverd door elkaar met een heldere visie en passie in partnerships te versterken. Dankzij haar partners heeft de Kunsthal nieuw publiek kunnen bereiken; zijn 840 Rotterdamse scholieren met de Kunstbuzz vervoerd; hebben 32 talentvolle jongeren zich op de All You Can Art-Summerschool kunnen ontwikkelen en zijn kunstwerken opgenomen in een bedrijfscollectie of tentoongesteld in de publieke ruimte. We hebben een opvallende City Dressing (ons handelskenmerk inmiddels) kunnen realiseren en internationale topmodellen konden ingevlogen worden om een groots openingsweekeinde bij te wonen dat daardoor niet onopgemerkt bleef voor de (inter)nationale pers.
De Kunsthal beschouwt zich een cultureel ondernemer met de kracht om slagvaardig en flexibel te reageren op nieuwe ontwikkelingen en kansen. Bedrijven en fondsen uit Rotterdam en Nederland liëren zich graag aan de Kunsthal. Ook in 2016 hebben vele fondsen en sponsoren de kunstprojecten van de Kunsthal gesteund.
De bijzondere tentoonstelling The Museum of Everything kon plaatsvinden dankzij de genereuze bijdrage van het Gieskes-Strijbis Fonds. De tentoonstelling van de internationaal gerenommeerde collectie van James Brett was het vertrekpunt voor een breed opgezette ‘Outsider Art’ manifestatie rond deze kunststroming in Nederland met een uitgebreid satelietprogramma i.s.m. het Van Gogh Museum, Cobra Museum, Museum Dolhuys, Outsider Art Museum/Hermitage Amsterdam en Atelier Herenplaats. Met deze tentoonstelling en satelietprogramma is een stevige basis gelegd voor een duurzaam platform voor Outsider Art in Nederland.
Het kunstproject All You Can Art, een samenwerking met het Curaçaose Instituto Buena Bista (IBB), is gesteund door een groot aantal fondsen, onder anderen het Mondriaan Fonds, BankGiro Loterijfonds en Stichting Retourschip, die allen hebben bijgedragen aan een nieuw perspectief op kunstonderwijs. De nieuwe ideeën over kunstonderwijs hebben de aandacht getrokken van demissionair minister Jet Bussemaker. Zij heeft het kunstproject in de Kunsthal en later ook IBB in Curaçao bezocht. In opdracht van CBK Rotterdam en ING zijn door kunstenaars David Bade en Tirzo Martha sculpturen gemaakt die in de publieke ruimte zichtbaar waren. Het werk ‘De Groeisculptuur, 2016’ is opgenomen in de bedrijfscollectie van ING.
Dankzij de waardevolle inhoudelijke samenwerking met Gert Schade, en ondersteund met een genereuze donatie door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) en Stichting Vrienden Tandheelkundig Erfgoed (SVTE) is de prachtige tandheelkundige prentencollectie voor het eerst aan publiek getoond.
Met donaties van het Fonds21, VSB Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds kon de Kunsthal Rotterdam nieuw licht werpen op hedendaags design in Afrika in de tentoonstelling Making Africa. De opening van de eerste Kunsthal-productie Peter Lindbergh. A Different Vision on Fashion Photography is groots gevierd dankzij de goede samenwerkingen met partners en sponsoren als het Blockbusterfonds en de BankGiro Loterij, Swarovski en Marc O’Polo, SkyTeam en Thalys, Mainport Hotel en FCA Group (Alfa Romeo), ING, Bijenkorf en MediaCenter Rotterdam. Door middel van City Dressing is de tentoonstelling onder de aandacht gebracht van de Rotterdamse inwoners en bezoekers. Foto’s van Peter Lindbergh’s photoshoot in de Rotterdamse haven hebben beeldbepalende gebouwen gesierd dankzij de bijdrage van Rotterdam Festivals.
Structurele sponsoring
Hoofdsponsor ING
ING heeft zich als hoofdsponsor voor een periode van drie jaar (2015-2017) aan de Kunsthal verbonden, met als gezamenlijke missie kunst en cultuur voor een breed publiek toegankelijk te maken. Onze visie “Door beter te leren kijken, kan je meer zien” dragen we samen uit met als belangrijkste onderdeel van het hoofdsponsorschap dat ING het busvervoer mogelijk maakt van Rotterdamse scholieren die anders niet naar de Kunsthal komen. In 2016 zijn 840 leerlingen van negen verschillende Basis Onderwijs- en Voortgezet Onderwijsinstellingen met de Kunstbuzz naar de Kunsthal gereden. Voor de tentoonstelling ‘Peter Lindbergh. A Different Vision on Fashion Photography’ heeft ING een ‘green screen’ onder de naam ‘Model for a Moment’ mogelijk gemaakt. Dit fotomoment gaf de bezoekers een kans om hun Kunsthalbezoek te delen op social media. ‘Model for a Moment’ heeft op de Facebook-pagina van de Kunsthal geleid tot 7.675 vrolijke, serieuze en gekke portretten, en geeft een visueel overzicht van de pluriformiteit van de Kunsthalbezoekers. Daarnaast hebben David Bade en Tirzo Martha, in samenwerking met de Summerschool studenten, een monumentaal beeld gemaakt voor in de tuin van het ING Hoofdkantoor in Amsterdam Zuidoost.
Begunstiger BankGiro Loterij
De belangrijkste begunstiger van de Kunsthal is de BankGiro Loterij, dé cultuurloterij van Nederland. Sinds 2007 heeft de Kunsthal ruim 2,6 miljoen euro ontvangen van de BankGiro Loterij, hetgeen in een tijd van een terugtrekkende overheid van groot belang is. In de herfst heeft de Raad van Commissarissen van de BankGiro Loterij bekend gemaakt haar overeenkomst met de Kunsthal met vijf jaar te willen verlengen. In de periode 2017 tot en met 2021 kan de Kunsthal wederom op een jaarlijkse bijdrage rekenen. Daarnaast staan er regelmatig wervers bij de ingang van de Kunsthal om het ‘geoormerkte meespelen’ met de BankGiro Loterij onder de aandacht van bezoekers te brengen. Bezoekers die de Kunsthal een warm hart toedragen kunnen ‘geoormerkt’ met de loterij meespelen waarbij de helft van hun inlegbedrag direct aan de instelling wordt overgemaakt. Gezamenlijk hebben de spelers van de loterij in 2016 de Kunsthal met een totaalbedrag van ongeveer een ton gesteund. De Kunsthal is gratis toegankelijk met een BankGiro Loterij VIP-KAART en organiseert jaarlijks meerdere bijeenkomsten voor BankGiro Loterij deelnemers. Een unieke gebeurtenis is het feit dat deze zomer een echtpaar uit Zoeterwoude 1 miljoen euro heeft gewonnen bij de BankGiro Loterij. Het echtpaar was naar de Kunsthal gelokt en werd in de tentoonstelling All you can Art door Leontine Borsato verrast met de cheque.
Kunsthal zakenkring
Kunsthal Zakenkringleden dragen met hun jaarlijkse steun bij aan de (voor)financiering van hoofdtentoonstellingen, of dragen bij in natura of als barter, en mogen als tegenprestatie de Kunsthal gebruiken als platform voor relatiemarketing (lidmaatschap is het jaartal in euro’s: € 2016). Menig Zakenkring lid heeft in 2016 een relatie-event gehouden in de Kunsthal. Op verzoek van onze leden zijn door de Kunsthal speciale rondleidingen en presentaties gegeven, en netwerkontbijten, swingende borrels en chique diners georganiseerd voor hun werknemers en relaties. Op 23 maart organiseert de Kunsthal in samenwerking met VNO-NCW Rotterdam een succesvolle bijeenkomst voor de Kunsthal Zakenkring en het Rotterdamse MBK. ‘Kunst en cultuur, motor van de economische vooruitgang’ met gastspreker Yuri van Geest, bestuurslid van de Singularity University The Netherlands en auteur van ‘Exponentiële Organisaties’ en een presentatie van Kunsthaldirecteur Emily Ansenk over het belang van kunst als innovatieve kracht.
Kunsthal Consuls en Ambassadeurs
De ‘Kunsthal Consuls’ zijn een adviesgroep van mensen uit het Rotterdamse bedrijfsleven met een groot netwerk. Zij hebben als voornaamste taak om het draagvlak voor de Kunsthal te vergroten en de directie te introduceren bij mogelijke partners in het bedrijfsleven. Daarnaast werkt de Kunsthal aan een Ambassadeursnetwerk van vaste sponsoren, die als zeer waardevolle inhoudelijke en financiële samenwerkingspartners de Kunsthal steunen. In 2016 waren dit ROC Albeda College, Kneppelhout & Korthals Advocaten, Sundio Group en Nationale-Nederlanden. Het drukbezochte NN DE café naast het Rotterdam CS is in nauwe samenwerking met de afdeling Art & Culture van NN Group ingericht in de sfeer van de Peter Lindbergh tentoonstelling.
Particuliere donateurs
De Kunsthal kent sinds 2012 een particuliere donatiestructuur (trapsgewijs volgens Amerikaans model) bestaande uit de Kunsthal Vriendenkaart en de Kunsthal Cirkels.
Lees minder