Cultureel ondernemerschap
Ondanks dat het jaar 2016 met een negatief saldo is afgesloten, weet de Kunsthal de economisch lastige tijden goed te doorstaan. De Kunsthal is flexibel, heeft een groot doorzettingsvermogen en is vindingrijk in het vinden van partners en middelen om het tentoonstellings- en activiteitenprogramma ieder jaar weer te kunnen realiseren.
Businessmodel Kunsthal Rotterdam
Meer dan de helft van de exploitatiebegroting wordt door de Kunsthal gedekt uit eigen inkomsten. Ondanks de grote competitie met collega-instellingen op het gebied van fondsen en sponsoring uit het bedrijfsleven is de Kunsthal er opnieuw in geslaagd om waardevolle partnerships af te sluiten en genereuze donaties te ontvangen. De Kunsthalformule waarmee met een contrastrijke programma een breed publiek wordt bereikt, ligt ten grondslag aan het businessmodel waarin grootschalige tentoonstellingen de kleinschalige financieren.
De stijgende lijn in de omzet van de winkels heeft zich ook in 2016 doorgezet. Het concept van de Kunsthalwinkel wordt nu verder uitgewerkt waarbij de focus komt te liggen op groei door middel van uitbreiding van zowel de eigen winkel als daarbuiten. Met dit laatste is in 2016 al een begin gemaakt, door een deel van het Lindbergh merchandise assortiment te verkopen via de Rotterdam Tourist Information winkels en de Bijenkorf. Het aantal commerciële ontvangsten en evenementen in de Kunsthal, zowel in het Auditorium als in het café, is wederom gestegen. Steeds meer bedrijven weten de Kunsthal te vinden als locatie om een ontvangst of ander evenement te organiseren. In 2016 mochten wij, naast onze sponsors, vele bedrijven verwelkomen. Lees verder bij Ontvangsten.
Nieuwe Business Development
De tijd is rijp om het merk Kunsthal wereldwijd te verspreiden. De Kunsthal beschikt immers over de juiste contacten, originele ideeën en de juiste handelsgeest om een goed product in de markt te zetten. Als geliefd en sterk merk profileert de Kunsthal zich internationaal als producent van reizende toptentoonstellingen. Een uitdaging ligt in het feit dat de Kunsthal geen eigen collectie heeft waaruit geput kan worden. De eerste reizende productie van de Kunsthal, de tentoonstelling van de befaamde (mode)fotograaf Peter Lindbergh, toert langs gerenommeerde musea. Na vier venues is deze investering terugverdiend waarmee de Kunsthal nieuwe inkomsten genereert. Door internationale contacten te intensiveren en, in samenwerking met bedrijven, in te zetten op bijzondere collecties en kunstenaars, streeft de Kunsthal naar meer tentoonstellingen in haar ‘internationale koffer’.
Kunsthal zakenkring, friends first en kunsthal cirkels
Naast de subsidies en sponsoring die vaak voor specifieke tentoonstellingen worden toegekend, heeft de Kunsthal een programma om bedrijven en particulieren aan zich te binden: Kunsthal Zakenkring, Kunsthal Vrienden en de Kunsthal Cirkel, die jaarlijks een vast bedrag betalen voor hun lidmaatschap, respectievelijk een vast bedrag per jaar doneren. Met een extra fondsenwerver in 2016 is gestart met een nieuw donateursmodel met als doel meer particuliere begunstigers te interesseren voor de Kunsthal. Het Friends First Programma bestaat uit extra voordelen zoals sneak previews, gereserveerde stoelen, en meet & greets in ruil voor een jaarlijkse bijdrage. Ook voor begunstigers met een grotere portemonnee heeft de Kunsthal een speciaal programma opgezet. De bronzen, zilveren en gouden Cirkels zijn ontwikkeld om de Kunsthal meer financiële vitaliteit te geven. Deze groep van zeer betrokken particulieren groeit gestaag. Lees verder bij Kunsthal Membership.
Economische spin-off
De economische spin-off van dynamische culturele instellingen zoals de Kunsthal waar de stad Rotterdam van profiteert is van grote waarde. Uit eigen publieksonderzoek blijkt dat 70% van het Kunsthalpubliek in 2016 hun bezoek combineert met winkelen, horeca, hotelovernachting en/of bezoek aan de Markthal. Het effect op de stad van de veelvuldige mediaaandacht die door onder meer de internationale Lindbergh opening is gegenereerd, en de boost die mede door de internationale gasten op sociale media plaatsvond, is van onschatbare waarde voor Rotterdam.
Rekening houdend met het volledige tentoonstellingsprogramma kan de bestedingsimpuls in de stad oplopen tot meer dan € 7 miljoen op jaarbasis. Daarnaast verschaft de Kunsthal werk aan tientallen Rotterdamse ZZP-ers en bedrijven vanwege het tentoonstellingsprogramma, inrichting en vormgeving van tentoonstellingen en op het gebied van marketing. Wederzijdse versterking tussen de detailhandel en de Kunsthal gebeurt op regelmatige basis zoals de samenwerking in het kader van de tentoonstelling ‘Peter Lindbergh’ met de Bijenkorf en Margreeth Olsthoorn.