Flexibel en Constrastrijk
De Kunsthal is een toverdoos met flexibele programmering. Daarmee kan zij dwarsverbanden laten zien op het gebied van kunst, cultuur, design en lifestyle en inspelen op actualiteiten. Talrijke doelgroepen ontmoetten elkaar afgelopen jaar in het entreegebied van de Kunsthal: van ‘outsider artists’, fotografieliefhebbers en fashionista’s tot illustratoren, kunstliefhebbers, designfans, Rotterdammers, scholieren, vriendinnenclubs en getalenteerde jongeren. De Kunsthal functioneert wederom zoals het bedoeld is: een Palais des Festivals waar altijd iets te ontdekken is.
De start van het jaar wordt gevierd met de ‘Greenchoice Warmetruiendag’ in het kader van de tentoonstelling ‘Knitware. Breimode van Chanel tot Westwood’. Verschillende initiatieven zoals Granny’s Finest, Ja Wol en World of Warmth laten het publiek breien en geven workshops. De Keith Haring tentoonstelling gaat zijn laatste week in en in het kader van Art Rotterdam vindt een debat plaats over Sovjet Design.
De mix van grote internationale tentoonstellingen samen met nationale of regionale projecten en de kruisbestuiving tussen luchtige thema’s en verdieping zorgen voor de dynamiek die zo uniek is voor de Kunsthal. Philippe Halsman’s fotografische experimenten gelijktijdig geprogrammeerd met de persoonlijke wereld van onconventionele ‘outsider artists’ in ‘The Museum of Everything’ tonen de kracht van creativiteit. Bezoekers die voor Peter Lindbergh komen, zijn aangenaam verrast door de innovatieve Afrikaanse ontwerpen. Tegelijkertijd zijn designliefhebbers onder de indruk van de menselijke zwart-wit portretten die Lindbergh maakt van topmodellen en andere beroemdheden.
Verdieping en engagement
Outsider art ‘kunst buiten het reguliere kunstcircuit’ stijgt in aanzien binnen de kunstwereld, en de Kunsthal haakt daarop aan met de tentoonstelling ‘The Museum of Everything’. Een paar weken voor de opening van het Outsider Art Museum in de Hermitage Amsterdam presenteert de Kunsthal een groots overzicht van honderd onafhankelijke en niet-academische kunstenaars uit de 19e, 20e en 21e eeuw. In dezelfde periode ontdekt het publiek de fotografische experimenten van Philippe Halsman die vooral beroemd werd van zijn samenwerking met Salvador Dalí en Alfred Hitchcock, en zijn ‘jumpology’ fotografie. Meer dan driehonderd niet eerder getoonde werken, waaronder contactafdrukken, vintage prints en originele fotomontages, tonen Halsmans constante zoektocht naar fotografische (on)mogelijkheden. De verschillende kabinetten hebben een participatief en educatief doel en worden intensief bezocht.
De kunsthal als publiekslaboratorium
All you can Art & Summerschool
In de aanloop naar de zomer werft de Kunsthal actief op scholen op zoek naar gemotiveerde jongeren tussen 14 en 24 jaar. Dit resulteert in de start van de Summerschool waar 32 talentvolle jongeren in het atelier, dat onderdeel uitmaakt van de tentoonstelling All you can Art zes weken lang onderwijs en begeleiding krijgen door kunstenaars volgens het aloude leermodel van meester-gezel. Van 12 juli tot en met 19 augustus werken ze in de Kunsthal onder de bezielende leiding van David Bade, Tirzo Martha en het IBB team, alumni van IBB en gastkunstenaars onder wie Ronald Cornelissen, Marieke Zwart en Machteld Solinger. Ze leren verschillende technieken over houtgraveren, tekenen en portretteren, krijgen kunstgeschiedenis- en cultuurbeschouwingslessen, doen ervaring op met het werken op specifieke locaties, en nemen deel aan het Zomercarnaval waarvoor ze de artistieke prijs winnen.
De Kunsthal als podium voor (Nederlandse) collecties
De Kunsthal heeft door haar jarenlange expertise met het maken en presenteren van kwalitatief hoogstaande tentoonstellingen een belangrijke functie in het ontsluiten van bijzondere (inter)nationale collecties voor een breed publiek. Zij fungeert vaak als platform voor diverse musea, kunstenaars, particuliere verzamelaars, stichtingen en (maatschappelijke of culturele) instellingen. Ook in 2016 heeft ze deze taak succesvol uitgevoerd met een breed scala aan onderwerpen.
‘Fatale kunst’ over de Nederlandse beeldhouwster Sara de Swart is een verfijnde fin-de-siècle tentoonstelling die De Swarts collectie ontsluit samen met haar eigen werk. Door uitvoerig onderzoek van kunsthistoricus Jaap Versteegh en dankzij kunsthistorisch belangrijke bruiklenen uit privécollecties en musea biedt de tentoonstelling een gezicht aan de relatief onbekende Sara de Swart.
In 2016 is veel aandacht voor particuliere Nederlandse verzamelingen. Zo presenteert ‘Bloodywood’ een unieke collectie handbeschilderde filmaffiches uit Ghana van verzamelaar Mandy Elsas. Zijn verzameling van 750 exemplaren, die hij op zijn vele bezoeken aan Ghana verzamelde, is inmiddels uitgegroeid tot een historisch document van betekenis en vastgelegd in een uitvoerige publicatie. De tentoonstelling ‘Kwakzalvers en Tandentrekkers. Tandheelkunde in de prentkunst’ laat aan de hand van bijna 250 prenten en diverse attributen zien hoe er tussen 1470 en 1870 naar tandheelkunde wordt gekeken. De omvangrijke publicatie ‘Tandheelkunde in de prentkunst’, samengesteld door dr. Gert Schade, vormt de leidraad voor de tentoonstelling die een levendig en komisch beeld geeft van de tandentrekkerij uit die tijd.
Ook het historische overzicht van objecten van bakeliet en gerelateerde materialen vindt een podium in de Kunsthal, ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Amsterdam Bakelite Collection. Deze verborgen particuliere collectie met ontwerpen van vijfentwintig vooraanstaande vormgevers onder wie Philippe Starck, Friso Kramer en Isamu Noguchi is het ontsluiten meer dan waard.
Ter gelegenheid van North Sea Jazz krijgt fotograaf Pieter Boersma in de Kunsthal een podium met zijn ongepolijste jazzbeelden. In zijn tentoonstelling ‘Drumming’ plaatst Boersma, met oog voor de achtergrond, de drummer in de spotlight.
Inspringen op de actualiteit
De Kunsthal creëert ook ruimte om in te springen op de actualiteit, door bijvoorbeeld in een kort tijdsbestek een presentatie voor te bereiden over ‘De Zwaan van Rotterdam’. Deze tentoonstelling laat 20 jaar Erasmusbrug zien, samengesteld met het publiek aan de hand van inzendingen zoals waardevolle foto’s, souvenirs, verhalen en unieke objecten, in samenwerking met architect Ben van Berkel en UN Studio. Het 25-jarig bestaan van BoekieBoekie, het Nederlandse literaire tijdschrift voor kinderen en podium voor schrijvers, illustratoren en kinderen, is gevierd met de feestelijke presentatie van de jubileumuitgave, de 100ste BoekieBoekie, en een tentoonstelling.
Regelmatig komen op korte termijn inhoudelijk sympathieke projecten langs die goed bij de Kunsthal passen. Zoals de tentoonstelling ‘Uit het leven getekend’ met rechtbanktekeningen van de 86-jarige Rotterdammer Chris Roodbeen. Roodbeen, nog steeds actief als rechtbanktekenaar, ziet vele rechtbanken van binnen en in zijn tekeningen komt een halve eeuw rechtsgeschiedenis voorbij. Ook de tentoonstelling Beelder… van J.A. Deelder past in deze serie van tentoonstellingen die een totaal eigen karakter hebben, een specifieke doelgroep aanspreken en vaak mediageniek zijn.